Czy zastanawiałeś /zastanawiałaś się nad tym czy Twoje nawyki  mają wpływ na to jak się stresujesz?

Co to jest nawyk?

Definicja nawyku to uwarunkowana reakcja na bodziec. Nawyk to inaczej zachowanie powtórzone wystarczająca ilość razy by stało się ono odruchowe. Ile razy znajdziesz się w życiu w nowej sytuacji mózg musi podjąć określoną decyzje. Mózg musi jakoś zareagować. Bardzo intensywnie pracuje  kora przedczołowa, analizujesz sytuację i podejmujesz świadome decyzje dotyczące tego jak w danym momencie postąpić. Czasami od razu wpadasz na pomysł jak rozwiązać dany problem,  a czasami próbujesz , próbujesz, próbujesz i dopiero za 15 razem się udaje. Czasem jest tak: jest próba , potem porażka, potem nauka i następna próba. W trakcie prób działania zbyteczne są marginalizowana, a działania potrzebne się umacniają.  W przypadku powtarzania się każdego cyklicznego problemu mózg zaczyna automatyzować jego proces.( dobrze ten problem opisuje  James Clear w książce pt.” Atomowe Nawyki” 2019 ) Jeżeli mózg wytworzy sobie nawyki to wtedy jego aktywność zdecydowanie się obniża.     

Czy istnieją  dobre i złe nawyki? 

Można powiedzieć ze te nawyki, które wykształciliśmy w ciągu całego życia (rodzimy się bez nawyków)  to są zarówno dobre jak  i złe. Dobre nawyki są trudne do wykształcenie, ale ułatwiają życie. Złe nawyki natomiast są łatwe do wyrobienia , lecz utrudniają życie. I pierwsze i drugie SA skutkiem powtarzających się decyzji, wyborów i zachowań. Te pierwsze powodują, że nasz stres się zmniejsza, a te drugie powodują zwiększenie się stresu. 

Doskonale wiesz co się dzieje z Twoim organizmem, gdy dopadają Cię nawyki, które przeistoczyły się już w nałogi takie jak alkoholizm , czy palenie papierosów. Te nawyki nie pomagają Ci w zwalczaniu stresu, one powodują, że stres się pogłębia, bo wywołują w Tobie poczucie winy, nieraz świadome, ale bardzo często nieświadome. Są natomiast nawyki, które pomagają nam w stresie. Jakie to nawyki?

Samodyscyplina

Nawykiem, który jest bardzo potrzebny przy redukcji stresu jest nawyk samodyscypliny.  „Samodyscyplina to zdolność zmuszania samego siebie  do robienia tego co trzeba kiedy trzeba, bez względu na to czy ma się na to ochotę czy nie”  Elbert Hubbard   Umiejętność narzucenia sobie dyscypliny przed egzaminem, dyscypliny systematycznej pracy , przygotowywania się po to by móc go zdać jak najlepiej i nie i być pewnym siebie na egzaminie, bardzo przysłuży się temu że zdasz egzamin nie stresując się i z rewelacyjnym wynikiem. Żeby zdać np.  egzamin i nie stresować sie musisz wyznaczyć sobie cel. Przykład : 20 maja 2020 zdam egzamin z przedmiotu: fizyka jądrowa na ocenę bardzo dobrą. Pracuj systematycznie dążąc do wyznaczonego celu. Jeżeli  nie masz jeszcze wytrenowanego nawyku samodyscypliny, trenuj ją, kształtuj . Jak to się robi ?

  1. Podejmij decyzję, złóż określoną deklaracje, że codziennie o określonej godzinie 8 rano, albo 19-20 wieczorem przez miesiąc , będziesz przygotowywał się systematycznie do egzaminu.  Możesz dla przypomnienia ustawić alarm w telefonie, będzie Ci łatwiej się zmobilizować.
  2. Nigdy nie rób wyjątków od raz podjętej decyzji, nie szukaj wymówek.
  3. Opowiadaj o swoim postanowieniu innym ludziom. Takie zobowiązanie publiczne , utrzyma Cię w ryzach dyscypliny i poczujesz się zdecydowanie bardziej zdeterminowany. Inni będą Cię obserwować i zastanawiać się czy wytrwasz w swoim postanowieniu.
  4. Wyobrażaj sobie jak w 100 procentach wypełniasz swój nawyk. Im częściej będziesz sobie wyobrażał, że już masz nawyk samodyscypliny wyrobiony, to szybciej podświadomość zaakceptuje Twoje zachowanie.
  5. Powtarzaj sobie afirmację: codziennie o godzinie x, y zaczynam się uczyć
  6. Obiecaj sobie, że się nie poddasz. Powtarzaj to swoje zachowanie aż stanie się tak automatyczne, że poczujesz się niekomfortowo, gdy sobie odpuścisz.
  7. No i bardzo ważne, nagradzaj się. Po utrwaleniu nowego zachowania ( systematycznej nauki) daj sobie jakąś nagrodę. Spraw sobie jakąś przyjemność. Może to być kawa w miłym  towarzystwie, może to być kawałek czekoladki (ale oczywiście gorzkiej 70%J ) , spacer , pogłaskanie zwierzaka itp. Zrób sobie po prostu przyjemność.     

Nawyk optymizmu 

Żeby być odstresowanym na egzaminie , wyrób w sobie nawyk optymizmu. Optymiści zazwyczaj odnoszą największe sukcesy i maja najsilniejsze wpływy w danej grupie społeczności. Pochodząc do egzaminu z wiarą i optymizmem zmniejszysz swój stres. Pamiętaj optymizmu można się nauczyć.  „Stajesz się tym o czym myślisz” Optymista myśli o tym czego  pragnie i myśli jak to zdobyć, nie myśli o przeszkodach, które powodowałyby , że się jeszcze bardziej zestresuje, myśli  tylko o tym co go czeka jak osiągnie zamierzony cel. Sama czynność myślenia o tym czego pragną uszczęczśliwia optymistów.  Pesymista myśli o rzeczach, których nie chce. Czyli myślisz o niezdanym egzaminie, stresujesz się bardziej i go nie zdajesz. Pesymista szuka winnego swoich problemów, wpada w coraz większa złość i frustrację, dopadająco negatywne emocje.

BĄDŹ OPTYMISTĄ, ŚWIADOMIE ZMNIEJSZAJ SWÓJ STRES.

Nawyk wyznaczania celów

Inny nawykiem zmniejszającym stres jest nawyk wyznaczania celów.

Jak wykształcisz w sobie nawyki określania celów i tworzenia planów umożliwiające ich osiągnięcie to będzie to dla Ciebie jak oddychanie. Każde jasne sprecyzowanie celu ustalenie planu działania zmniejszy Twój stres.

Wiesz jak określać cele przed egzaminem/ ważną rozmową? Jeżeli nie przedstawię Ci kilka rad.

  1. Najpierw ustal to co chcesz osiągnąć (zdać egzamin, przeprowadzić ważną rozmowę, jaki cel osiągnąć np. w negocjacjach)
  2. Wyznacz sobie termin osiągnięcia tego celu.
  3. Sporządź listę rzeczy, które będziesz musiał zrobić żeby ten cel osiągnąć.
  4. Przekształć swoją listę działań w plan. Ustal plan działania albo ze względu na priorytet albo chronologicznie. Porządkując listę wg priorytetów wybierasz najważniejsze punkty, możesz skorzystać z opisanej wcześniej Macierzy Eisenhowera. Porządkując listę chronologicznie określasz to co musisz zrobić najpierw, zanim będziesz się mógł zająć czymś innym.
  5. Zidentyfikuj przeszkody i ograniczenia, które mogą Ci utrudniać osiągnięcie celu – zarówno te zewnętrzne jak i te wewnętrzne. Zidentyfikuj najważniejsze utrudnienie.
  6. Kiedy określisz cel, stworzysz plan i zidentyfikujesz główną przeszkodę, przejdź natychmiast do działania. ZRÓB COKOLWIEK .
  7. Codziennie zrób przynajmniej jedna rzecz, która przybliży Cie do celu.

Ten nawyk zmieni Twoje życie.