Co to takiego sen ?

To utrata świadomości ? Tak nam się często wydaje. Zastanawiałeś się  jak funkcjonuje Twój mózg, gdy nie śpisz albo śpisz za krótko? Jak ważny jest sen przy podejmowaniu decyzji? Kiedy śpimy odbieranie świata jest jakby wstrzymane. Zastanawiasz się czy ma to jakikolwiek wpływ na Twoje funkcjonowanie, na funkcjonowanie Twojego mózgu i podejmowanie decyzji ?

Myślisz, że sen to kompletna strata czasu? Dzisiaj już wiemy, że tak nie jest . Mózg nie funkcjonuje prawidłowo  gdy brakuje mu snu.

W trakcie snu mózg pracuje, oczyszcza mózg z toksyn, zapewnia Ci regenerację fizyczna i psychiczną. Brak snu prowadzi do przybierania na wadze i przyspiesza starzenie się.   

Amerykańscy badacze zaobserwowali przy użyciu rezonansu magnetycznego, że już jedna nieprzespana noc, zwiększa tę aktywność mózgu, która odpowiada za racjonalne podejmowanie decyzji i ocenę sytuacji oraz skutków własnego postępowania. Zmniejsza jednocześnie aktywność tych regionów, które warunkują negatywne przewidywanie skutków Twojego zachowana. Naukowcy wykazali, że pozbawienie snu może zmienić sposób w jaki mózg ocenia wartość. Wtedy najczęściej woje decyzje są błędne i nie rozwiązują Twojego problemu.  

Przedstawię Ci 6 wskazówek, które są istotne jeżeli chodzi o sen i pracę Twojego mózgu.

  1. Należy spać minimum siedem godzin, a najlepiej osiem godzin na dobę, dzieci i nastolatki powinny przesypiać ok dziewięciu godzin na dobę. Pamiętaj !!! Mózg w trakcie snu pracuje. Gdy leżysz i odpoczywasz czytając książkę, przez mózg przebiegają fale beta, kiedy gasisz światło, fale mózgowe przechodzą w stan alfa, następnie fale theta coraz bardziej spowalniają rytm, aż w końcu przechodzą w fale delta, czyli sen głęboki. W 90 minutowych cyklach fale przechodzą od znieruchomienia w falach delta do żywotności fal theta.
  2. Jeżeli masz problemy ze snem dobrze jest współdziałać z rytmem okołodobowymi unikać wieczorem silnego światła i o ile to możliwe chodzić spać o tej samej porze.
  3. Problemy z zasypianiem pogłębiają się pod wpływem obfitych kolacji, kawy i alkoholu. Pomocne są ciemność, cisza i dobry materac.
  4. Nie dłuższa  niż 20 minutowa drzemka w połowie dnia korzystnie wpływa na układ poznawczy.
  5. Twój mózg powinien wiedzieć, ze sen to nie jest opcja, służy wzmacnianiu pamięci i oczyszczania mózgu z toksyn.
  6. Sen wpływa na dobrostan fizyczny i psychiczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *